NAJWAŻNIEJSZE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE KONSERWACJI SILNIKÓW DIESLA
Istnieje wiele powodów, dla których uwielbiasz swój pojazd napędzany olejem napędowym, takich jak lepsze zużycie paliwa, niższa emisja spalin oraz tańsze i rzadziej wymagane przeglądy niż pojazdy napędzane gazem.
Ale tylko dlatego, że te kontrole konserwacyjne są rzadsze, nie oznacza, że nie możesz w międzyczasie zająć się swoim silnikiem diesla. Jeśli chcesz, aby Twoja ukochana ciężarówka z silnikiem diesla lub sedan działały dłużej, sprawdź poniższe wskazówki dotyczące konserwacji silnika diesla.
1. Wyczyść silnik.
Ponieważ silniki wysokoprężne mają zazwyczaj dłuższą żywotność niż ich odpowiedniki gazowe, mogą one korzystać z częstszego czyszczenia. W końcu, gdy pojazd porusza się na dłuższych dystansach i wykonuje trudniejsze zadania, brud i kurz ma więcej możliwości zbierania się na jego silniku.
Zbieranie się zanieczyszczeń na elementach silnika skraca ich żywotność, a nawet może zmniejszyć wydajność paliwa. Ponadto, jeśli mieszkasz w miejscu, w którym panują srogie zimy, elementy i części silnika mogą zużywać się szybciej ze względu na kontakt z solą drogową, która intensyfikuje rdzę i korozję.
Nie trzeba dodawać, że właściwe czyszczenie jest łatwym, ale ważnym sposobem na pielęgnację silnika diesla. Przed rozpoczęciem czyszczenia należy zapoznać się z instrukcją obsługi. Ale najprawdopodobniej będziesz musiał:
- Stara szczoteczka do zębów, która pomoże ci dostać się do zakamarków.
- Wilgotna gąbka do wytarcia zatoki silnika
- Specjalistyczny środek odtłuszczający do bezpiecznego rozpuszczania złomu.
Jak zawsze, upewnij się, że silnik jest chłodny, zanim zaczniesz szorować, i noś sprzęt ochronny, taki jak gogle i rękawice.
Niektóre elementy silnika mogą nie być wodoodporne, więc sprawdź instrukcję obsługi pojazdu, aby dowiedzieć się, co można bezpiecznie włożyć do środka. Samochód i kierowca zaleca używanie plastikowych toreb, aby chronić te wrażliwe na wodę części podczas czyszczenia.
Pro-tip: Jeśli w ogóle nie chcesz używać wody, zastanów się nad zastosowaniem niskich ustawień dmuchawy do odkurzania komory silnika.
2. Sprawdzić filtr powietrza.
Gdy jesteś pod maską, sprawdź swój filtr powietrza. W większości pojazdów, w tym w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym, filtr powietrza znajduje się pod maską silnika wewnątrz prostokątnej skrzynki zbierającej zimne powietrze, która znajduje się w górnej części komory silnika.
Brudny filtr może "zadławić" Twój silnik, zmuszając go do zużycia większej ilości paliwa, aby uzyskać moc i przyspieszenie, na których Ci zależy. Ogólnie rzecz biorąc, filtr powietrza powinien być wymieniany co 12 000 mil lub sprawdzany, jeśli zauważysz zmniejszoną moc silnika, słabsze przyspieszenie lub zwiększone zużycie silnika.
3. Zajmij się chłodnicą silnika.
Chłodnica samochodu utrzymuje chłód, przenosząc ciepło z silnika na powietrze. Ale jak działa ten proces chłodzenia? Po pierwsze, środek zapobiegający zamarzaniu (lub płyn chłodzący) przemieszcza się przez silnik "zbierając" ciepło. Gorący płyn chłodzący wraca do chłodnicy, która odprowadza ciepło do powietrza. Następnie świeżo schłodzony płyn chłodniczy wraca do silnika, powtarzając ten cykl.
Ponieważ silniki wysokoprężne mają tendencję do pracy w gorętszych warunkach niż silniki gazowe, ich chłodnice są narażone na wyższe temperatury, co może prowadzić do przegrzania. Przegrzanie może doprowadzić do wypaczenia elementów silnika, takich jak cylindry i uszczelki, co może doprowadzić do całkowitej (i potencjalnie nieodwracalnej) awarii silnika.
Prawidłowa konserwacja układu chłodzenia, taka jak regularna wymiana płynu chłodzącego lub chłodnicy, to świetny sposób na zapobieganie przegrzaniu silnika wysokoprężnego. Oto, czego należy się spodziewać podczas wymiany chłodnic:
Specjalistyczny płyn czyszczący jest pompowany przez układ chłodzenia i chłodnicę.
Rdza i zanieczyszczenia są eliminowane w środku zapobiegającym zamarzaniu.
System jest uzupełniany nowym płynem zapobiegającym zamarzaniu, który wspomaga efektywne chłodzenie.
Wielu producentów samochodów sugeruje wymianę płynu do chłodnic co 40 000 do 60 000 mil, ale zawsze najlepiej jest sprawdzić zalecenia producenta dla swojego samochodu z silnikiem diesla lub ciężarówki. Jeśli zauważysz, sprawdź wcześniej układ chłodzenia i chłodnicę:
Pomarańczowy lub zielonkawy płyn wycieka na powierzchni pod Twoją kartą
Zapach syropu klonowego dochodzący z silnika
Para pochodząca spod kaptura
4. Wymień filtry paliwa
Pojazdy na gaz mają jeden filtr paliwa, ale większość silników Diesla ma dwa - podstawowy filtr paliwa między zbiornikiem gazu a silnikiem oraz drugi filtr między pompą transferową a wtryskiwaczami paliwa. Ze względu na mniej wyrafinowany charakter oleju napędowego, paliwo ma tendencję do absorbowania większej ilości wody z kondensacji w zbiorniku, co prowadzi wielu producentów do budowy silników Diesla z dwoma filtrami paliwa.
Gdy w oleju napędowym znajdują się cząsteczki wody, kilka rzeczy może się zdarzyć z silnikiem:
- Można było zauważyć spadek mocy.
- Twój silnik może się zatrzymać.
- Wasze wtryskiwacze paliwa mogą eksplodować.
Nie czekaj, aż pojawią się problemy z samochodem! Zamiast tego, pomóż im uniknąć dzięki kompletnej kontroli pojazdu i prewencyjnej konserwacji. Większość silników Diesla wymaga wymiany filtrów paliwa co 10 000 do 15 000 mil, ale powinieneś sprawdzić zalecenia producenta dotyczące marki i modelu. Należy pamiętać, że zaleca się jednoczesną wymianę pierwotnych i wtórnych filtrów paliwa, aby zmaksymalizować ich wydajność i żywotność.
Zobacz
Żywotność opon – co ile należy wymieniać...
Właściciele pojazdów powinni zdawać sobie sprawę z tego, że pewne elementy eksploatacyjne aut...
Co daje glinka do lakieru? Jak jej używać?
Jednym z etapów czyszczenia karoserii samochodu jest szklenie lakieru. Może ono pomóc w...
8 SPOSOBÓW NA USUNIĘCIE SIERŚCI ZWIERZĘCEJ Z...
Niezależnie od tego, czy Twoje zwierzę jeździ w samochodzie tylko od czasu do czasu, chodzi...
Komentarze (0)