Polecamy

Przewodnik Kupowania Wosku Samochodowego

Co daje glinka do lakieru? Jak jej używać?

Zawieszenie

Jak zwiększyć żywotność zawieszenia?

Żaden samochód osobowy, ciężarówka ani SUV nie będzie trwał wiecznie, ale utrzymanie pojazdu w dobrym stanie przez jak najdłuższy czas pozwoli zaoszczędzić zarówno ból głowy, jak i pieniądze. Ponadto, utrzymanie zawieszenia pojazdu w dobrym stanie technicznym będzie oznaczać, że jesteś coraz bardziej z pojazdu w zakresie obsługi, jazdy, a co najważniejsze, bezpieczeństwa. Mając to na uwadze, co należy zrobić, aby zmaksymalizować żywotność zawieszenia swojego pojazdu?

Zawieszenie składa się z setek różnych części, a pojazdy różnią się ogromnie w konstrukcji zawieszenia, ale każde zawieszenie musi zrobić trzy rzeczy: trzymać pojazd w górę, pochłaniać wstrząsy i inne wstrząsy drogowe, i włączyć pojazd w odpowiedzi na wejście kierowcy. Aby wykonać te zadania, system składa się z następujących głównych części i podsystemów:

  • Koła i opony. Wielu kierowców nie myśli o oponach jako o elemencie zawieszenia, ale są one prawdopodobnie najważniejszą częścią. Opony zapewniają trakcję podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów, a także absorbują mniejsze nierówności.

  • Sprężyny. Każdy samochód i ciężarówka ma dziś jakiś rodzaj sprężyn, które podtrzymują pojazd i pochłaniają duże nierówności.

  • Amortyzatory wstrząsów. Podczas gdy sprężyny pochłaniają uderzenia, amortyzatory (lub, w samochodach, które je posiadają, rozpórki) tłumią ruch sprężyn po uderzeniu, zapobiegając ich nadmiernemu odbijaniu się w górę i w dół.

  • Połączenia. Kompletna kompilacja połączeń zawieszenia wypełniłaby książkę, ale każde zawieszenie zawiera różne wahacze, drążki i inne elementy łączące, które wspólnie utrzymują koła tam, gdzie powinny być w stosunku do reszty pojazdu. Większość z tych łączników to solidne części metalowe.

  • Tuleje, łożyska i przeguby. Ponieważ większość części zawieszenia musi mieć możliwość ruchu, różne połączenia są łączone za pomocą połączeń elastycznych.

  • Układ kierowniczy. Niezależnie od tego, czy układ kierowniczy jest traktowany jako oddzielny układ czy część zawieszenia, jego działanie jest ściśle związane z zawieszeniem, ponieważ kieruje on sposobem, w jaki przednie koła reagują na polecenia kierowcy. Każdy układ kierowniczy zawiera "skrzynię biegów", która przekształca obrót koła kierownicy w ruch kół pojazdu, a także łączniki, które łączą wszystko; pojazdy wyposażone w układ wspomagania obejmują również układ hydrauliczny, w tym przewody hydrauliczne i pompę, lub kilka silników elektrycznych.

Każdy z głównych typów części wymienionych powyżej wymaga uwagi, ale niektóre z nich wymagają znacznie więcej niż inne. Jeśli chcesz, aby wszystko trwało jak najdłużej, postaraj się zrobić, co następuje:

  • Należy sprawdzić powietrze w oponach. Jest to prawdopodobnie najłatwiejsza do przeprowadzenia konserwacja i może być najważniejsza. Prawidłowo napompowane opony (sprawdź instrukcję obsługi pod kątem prawidłowego ciśnienia) pomagają chronić resztę zawieszenia przed uszkodzeniem; niedopompowanie kosztuje Cię dodatkowe paliwo, a jednocześnie wpływa negatywnie na właściwości jezdne i skuteczność hamowania; jeśli opony są bardzo słabo napompowane, samochód nie będzie nawet bezpieczny do jazdy. Sprawdzaj inflację co najmniej co kilka tysięcy mil.

  • Sprawdzaj bieżnik swoich opon. Kiedy sprawdzasz ciśnienie powietrza w oponach, sprawdź również bieżnik. Minimalna dozwolona głębokość bieżnika wynosi 1/16 cala (sprawdź to, umieszczając grosz w jednym z rowków; jeśli nie możesz zakryć głowy Lincolna, nie masz 1/16 głębokości). Jednak wielu ekspertów zaleca co najmniej 1/8 cala dla bezpiecznej jazdy (użyj niklu zamiast grosza; wierzchołek głowy Jeffersona jest o 1/8 cala od krawędzi monety), a jeszcze więcej jest najlepsze do jazdy w warunkach śniegu. Niezależnie od tego należy uważać na nierównomierne zużycie, co oznacza, że jest jeszcze jeden problem (zwykle niewspółosiowość).

  • Należy ustawić koła w jednej linii. Właściwe ustawienie kół poprawia prowadzenie, zmniejsza zużycie opon i jest niezbędne dla bezpieczeństwa. Ustawienie kół w osi co dwa lata lub 30 000 mil to minimum dla większości pojazdów; jeśli często jeździsz po nierównych drogach (w tym po wybojach), będziesz potrzebował ustawiania kół w osi mniej więcej co rok.

  • Sprawdź płyn wspomagania kierownicy i pasek. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, Twój mechanik powinien sprawdzać poziom płynu i szczelność paska przy każdej wymianie oleju lub co 5000 mil. Wyślizgujący się pasek lub niski poziom płynu może uszkodzić drogie elementy wspomagania układu kierowniczego i sprawić, że Twój samochód stanie się niebezpieczny. Ponadto, konieczna może być wymiana płynu do wspomagania układu kierowniczego co około 30 000 mil; sprawdź instrukcję obsługi.

  • Należy sprawdzić tuleje i przeguby. Przy każdej wymianie oleju, Twój mechanik powinien (i prawdopodobnie będzie) sprawdzić każde zawieszenie i tuleję układu kierowniczego i przegubu pod kątem zużycia lub uszkodzenia. Również starsze końcówki drążków kierowniczych i przegubów kulowych pojazdów mogą wymagać okresowego smarowania. (Większość nowoczesnych samochodów osobowych i ciężarowych ma uszczelnione przeguby.) Takie kontrole oraz, w razie potrzeby, smarowanie przegubów są standardową częścią regulacji geometrii kół i pełnej wymiany oleju.

  • Należy sprawdzić amortyzatory. Amortyzatory i amortyzatory powinny być sprawdzane pod kątem szczelności, ponieważ nieszczelne amortyzatory będą wkrótce wymagały wymiany i mogą przyczynić się do uszkodzenia innych elementów zawieszenia. Podobnie jak w przypadku tulei i przegubów, kontrola ta jest normalną częścią kontroli geometrii kół i zazwyczaj polega na pełnej wymianie oleju.

  • W razie wypadku należy wszystko sprawdzić. Większość łączników i sprężyn powinna wystarczyć na długi czas, być może do końca życia samochodu. Ale po wypadku z udziałem jednego lub więcej kół, każdy element zawieszenia powinien być sprawdzony pod kątem uszkodzeń.

Jeszcze jedno: liczy się sposób prowadzenia pojazdu i miejsce, w którym to robisz. Zawieszenia są zaprojektowane tak, aby radzić sobie z wyboistościami, ale z czasem powodują zużycie różnych elementów; szybka jazda po wybojach prędkości, wybojach i podobnych dużych wybojach może skrócić żywotność systemu.

Ponieważ każdy pojazd jest zawieszenie składa się z tak wielu połączonych części, zużycie lub uszkodzenie jednej części może czasami uszkodzić inne. Najlepszym podejściem do utrzymania zawieszenia działa dobrze tak długo, jak to możliwe, jest sprawdzenie zużycia na bieżąco, i naprawić każdy problem, jak tylko go znajdziesz, a nie pozwalając na szkody - i ewentualny koszt - budować.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz

Do czego służą klucze fajkowe?

W każdym warsztacie samochodowym, czy też nawet i w przydomowym garażu, trzeba mieć dobrej...

Cztery wskazówki, jak dbać o zawieszenie pojazdu

Zawieszenie twojego samochodu jest bardzo ważne z wielu powodów. Jest to system, który...