Jak zwiększyć żywotność zawieszenia?
Żaden samochód osobowy, ciężarówka ani SUV nie będzie trwał wiecznie, ale utrzymanie pojazdu w dobrym stanie przez jak najdłuższy czas pozwoli zaoszczędzić zarówno ból głowy, jak i pieniądze. Ponadto, utrzymanie zawieszenia pojazdu w dobrym stanie technicznym będzie oznaczać, że jesteś coraz bardziej z pojazdu w zakresie obsługi, jazdy, a co najważniejsze, bezpieczeństwa. Mając to na uwadze, co należy zrobić, aby zmaksymalizować żywotność zawieszenia swojego pojazdu?
Zawieszenie składa się z setek różnych części, a pojazdy różnią się ogromnie w konstrukcji zawieszenia, ale każde zawieszenie musi zrobić trzy rzeczy: trzymać pojazd w górę, pochłaniać wstrząsy i inne wstrząsy drogowe, i włączyć pojazd w odpowiedzi na wejście kierowcy. Aby wykonać te zadania, system składa się z następujących głównych części i podsystemów:
-
Koła i opony. Wielu kierowców nie myśli o oponach jako o elemencie zawieszenia, ale są one prawdopodobnie najważniejszą częścią. Opony zapewniają trakcję podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów, a także absorbują mniejsze nierówności.
-
Sprężyny. Każdy samochód i ciężarówka ma dziś jakiś rodzaj sprężyn, które podtrzymują pojazd i pochłaniają duże nierówności.
-
Amortyzatory wstrząsów. Podczas gdy sprężyny pochłaniają uderzenia, amortyzatory (lub, w samochodach, które je posiadają, rozpórki) tłumią ruch sprężyn po uderzeniu, zapobiegając ich nadmiernemu odbijaniu się w górę i w dół.
-
Połączenia. Kompletna kompilacja połączeń zawieszenia wypełniłaby książkę, ale każde zawieszenie zawiera różne wahacze, drążki i inne elementy łączące, które wspólnie utrzymują koła tam, gdzie powinny być w stosunku do reszty pojazdu. Większość z tych łączników to solidne części metalowe.
-
Tuleje, łożyska i przeguby. Ponieważ większość części zawieszenia musi mieć możliwość ruchu, różne połączenia są łączone za pomocą połączeń elastycznych.
-
Układ kierowniczy. Niezależnie od tego, czy układ kierowniczy jest traktowany jako oddzielny układ czy część zawieszenia, jego działanie jest ściśle związane z zawieszeniem, ponieważ kieruje on sposobem, w jaki przednie koła reagują na polecenia kierowcy. Każdy układ kierowniczy zawiera "skrzynię biegów", która przekształca obrót koła kierownicy w ruch kół pojazdu, a także łączniki, które łączą wszystko; pojazdy wyposażone w układ wspomagania obejmują również układ hydrauliczny, w tym przewody hydrauliczne i pompę, lub kilka silników elektrycznych.
Każdy z głównych typów części wymienionych powyżej wymaga uwagi, ale niektóre z nich wymagają znacznie więcej niż inne. Jeśli chcesz, aby wszystko trwało jak najdłużej, postaraj się zrobić, co następuje:
-
Należy sprawdzić powietrze w oponach. Jest to prawdopodobnie najłatwiejsza do przeprowadzenia konserwacja i może być najważniejsza. Prawidłowo napompowane opony (sprawdź instrukcję obsługi pod kątem prawidłowego ciśnienia) pomagają chronić resztę zawieszenia przed uszkodzeniem; niedopompowanie kosztuje Cię dodatkowe paliwo, a jednocześnie wpływa negatywnie na właściwości jezdne i skuteczność hamowania; jeśli opony są bardzo słabo napompowane, samochód nie będzie nawet bezpieczny do jazdy. Sprawdzaj inflację co najmniej co kilka tysięcy mil.
-
Sprawdzaj bieżnik swoich opon. Kiedy sprawdzasz ciśnienie powietrza w oponach, sprawdź również bieżnik. Minimalna dozwolona głębokość bieżnika wynosi 1/16 cala (sprawdź to, umieszczając grosz w jednym z rowków; jeśli nie możesz zakryć głowy Lincolna, nie masz 1/16 głębokości). Jednak wielu ekspertów zaleca co najmniej 1/8 cala dla bezpiecznej jazdy (użyj niklu zamiast grosza; wierzchołek głowy Jeffersona jest o 1/8 cala od krawędzi monety), a jeszcze więcej jest najlepsze do jazdy w warunkach śniegu. Niezależnie od tego należy uważać na nierównomierne zużycie, co oznacza, że jest jeszcze jeden problem (zwykle niewspółosiowość).
-
Należy ustawić koła w jednej linii. Właściwe ustawienie kół poprawia prowadzenie, zmniejsza zużycie opon i jest niezbędne dla bezpieczeństwa. Ustawienie kół w osi co dwa lata lub 30 000 mil to minimum dla większości pojazdów; jeśli często jeździsz po nierównych drogach (w tym po wybojach), będziesz potrzebował ustawiania kół w osi mniej więcej co rok.
-
Sprawdź płyn wspomagania kierownicy i pasek. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, Twój mechanik powinien sprawdzać poziom płynu i szczelność paska przy każdej wymianie oleju lub co 5000 mil. Wyślizgujący się pasek lub niski poziom płynu może uszkodzić drogie elementy wspomagania układu kierowniczego i sprawić, że Twój samochód stanie się niebezpieczny. Ponadto, konieczna może być wymiana płynu do wspomagania układu kierowniczego co około 30 000 mil; sprawdź instrukcję obsługi.
-
Należy sprawdzić tuleje i przeguby. Przy każdej wymianie oleju, Twój mechanik powinien (i prawdopodobnie będzie) sprawdzić każde zawieszenie i tuleję układu kierowniczego i przegubu pod kątem zużycia lub uszkodzenia. Również starsze końcówki drążków kierowniczych i przegubów kulowych pojazdów mogą wymagać okresowego smarowania. (Większość nowoczesnych samochodów osobowych i ciężarowych ma uszczelnione przeguby.) Takie kontrole oraz, w razie potrzeby, smarowanie przegubów są standardową częścią regulacji geometrii kół i pełnej wymiany oleju.
-
Należy sprawdzić amortyzatory. Amortyzatory i amortyzatory powinny być sprawdzane pod kątem szczelności, ponieważ nieszczelne amortyzatory będą wkrótce wymagały wymiany i mogą przyczynić się do uszkodzenia innych elementów zawieszenia. Podobnie jak w przypadku tulei i przegubów, kontrola ta jest normalną częścią kontroli geometrii kół i zazwyczaj polega na pełnej wymianie oleju.
-
W razie wypadku należy wszystko sprawdzić. Większość łączników i sprężyn powinna wystarczyć na długi czas, być może do końca życia samochodu. Ale po wypadku z udziałem jednego lub więcej kół, każdy element zawieszenia powinien być sprawdzony pod kątem uszkodzeń.
Jeszcze jedno: liczy się sposób prowadzenia pojazdu i miejsce, w którym to robisz. Zawieszenia są zaprojektowane tak, aby radzić sobie z wyboistościami, ale z czasem powodują zużycie różnych elementów; szybka jazda po wybojach prędkości, wybojach i podobnych dużych wybojach może skrócić żywotność systemu.
Ponieważ każdy pojazd jest zawieszenie składa się z tak wielu połączonych części, zużycie lub uszkodzenie jednej części może czasami uszkodzić inne. Najlepszym podejściem do utrzymania zawieszenia działa dobrze tak długo, jak to możliwe, jest sprawdzenie zużycia na bieżąco, i naprawić każdy problem, jak tylko go znajdziesz, a nie pozwalając na szkody - i ewentualny koszt - budować.
Zobacz
Do czego służą klucze fajkowe?
W każdym warsztacie samochodowym, czy też nawet i w przydomowym garażu, trzeba mieć dobrej...
Cztery wskazówki, jak dbać o zawieszenie pojazdu
Zawieszenie twojego samochodu jest bardzo ważne z wielu powodów. Jest to system, który...
Komentarze (0)